Kancelária bez koša je možná!

Tento rozhovor pôvodne vyšiel v magazíne D-news.

Rozprávali sme sa s Petrou Slezákovou, zakladateľkou iniciatívy Zero Waste Slovakia. Jej zmesový odpad za štyri mesiace sa zmestí do pohára od horčice a minimalizácia odpadu sa stala jej hobby a zároveň aj poslaním. V súčasnosti pôsobí ako vyhľadávaná lektorka environmentálnej výchovy pre školy, firmy i širokú verejnosť. S firmami spolupracuje aj na komplexných projektoch znižovania odpadu predovšetkým v kanceláriách.      

Ste najznámejšou propagátorkou životného štýlu zero waste na Slovensku. Vysvetlili by ste nám, o čo ide?

Zero waste v preklade znamená nulový odpad alebo nulové plytvanie. Takže sa snažím minimalizovať obsah svojho smetného koša a zároveň čo najmenej plytvať prírodnými zdrojmi. Na výrobu všetkých tých vecí okolo nás totiž potrebujeme prírodné zdroje. Napríklad vodu, drevo, kovy či ropu. A tieto prírodné zdroje sú na našej planéte iba v obmedzenom množstve. Momentálne však (hlavne v západných krajinách) žijeme v obrovskej nadspotrebe. Keby každý človek na tomto svete chcel žiť v takom luxuse ako priemerný Európan, tak by sme potrebovali 2.5 planéty zdrojov. Ale máme iba jednu.

Znamená to, že sa výrazne obmedzujete? Je to akýsi druh asketizmu?

Nie, nie je to asketizmus. Je to o dobrovoľnej skromnosti. Pred každým nákupom sa sama seba pýtam: Naozaj to potrebujem? Čo sa stane, keď si to nekúpim? Odpoveď je väčšinou, že sa absolútne nič nestane. Ušetrím peniaze ako aj prírodné zdroje tejto planéty. Namiesto nákupu nových vecí totiž vieme svoje potreby často uspokojiť aj požičaním, zdieľaním alebo kreatívnym využitím niečoho, čo už doma máme. Stačí trošku fantázie alebo inšpirácie z internetu.

Dá sa filozofia zero waste aplikovať aj v širšom merítku alebo je ideálna skôr do súkromného života jednotlivcov?

Zero waste sa dá aplikovať kdekoľvek a kedykoľvek. Už aj na Slovensku sa mnohé firmy snažia zapracovať princípy zero waste do svojho fungovania a mnohé idú ešte ďalej. Snažia sa transformovať na trvalo udržateľnú firmu. Je to však zdĺhavý a komplexný proces. 

Na aké oblasti by sa firmy mali sústrediť, ak sa chcú vydať na cestu trvalej udržateľnosti?

Trvalá udržateľnosť nie je len o zero waste. Odpady sú iba jednou oblasťou. Posvietiť si však treba na celé fungovanie firmy a zmeniť svoje zmýšľanie smerom od lineárnej ekonomiky k cirkulárnej ekonomike. Ide o zmenu nakladania s odpadmi, šetrenie energie a vody, prechod na obnoviteľné zdroje energie, zníženie spotreby naprieč celou firmou, zmena dizajnu výrobkov (aby boli ľahko opraviteľné, 100% recyklovateľné či vyrobené z recyklovaných materiálov), ale aj zmena vzťahov s dodávateľmi a odberateľmi. Ale väčšina firiem robí prvé kroky práve vo svojich administratívnych priestoroch. 

Spomínali ste, že spolupracujete aj s firmami a pomáhate im na ceste k zero waste a k trvalej udržateľnosti. Ako taký projekt prebieha?

Často robím workshopy na tému zero waste nielen pre verejnosť, ale aj vo firmách, na školách či festivaloch. Niektoré firmy sa to následne rozhodnú posunúť ďalej a kompletne zmeniť svoje fungovanie. Vtedy prichádza na radu dlhodobý projekt “Zelená kancelária”. V rámci neho spoločne preskúmame možnosti, ako by firma mohla šetriť nielen životné prostredie, ale často aj peniaze. Zameriavame sa hlavne na štyri kľúčové oblasti:        

  1. Minimalizácia odpadu v kanceláriách
  2. Nastavenie systému správneho nakladania s odpadom
  3. Zamedzenie plytvania s energiami, vodou a materiálom 
  4. Vzdelávanie a motivácia zamestnancov smerom k zero waste, trvalej udržateľnosti a spoločenskej zodpovednosti. 

To znie veľmi komplexne. Dáte nám aj nejaké konkrétne tipy, ako by firmy mohli začať s posunom svojej kancelárie smerom k trvalej udržateľnosti?

Ideálne je začať s fyzickou analýzou odpadu. Neznie to lákavo, ale treba to urobiť. Zmeniť a manažovať môžeme iba to, čo máme odmerané a podrobne zanalyzované. Treba si predovšetkým posvietiť na to, koľko odpadu generujeme a v akom zložení. Aká je miera triedenia? Čo vieme urobiť pre to, aby sa miera triedenia zvýšila? Vzniká nám aj veľké množstvo biologicky rozložiteľného odpadu ako zvyšky jedla a kávová sedlina? Vedeli by sme ho separovať a kompostovať?

Nachádza sa v našom koši veľa jednorazových produktov ako menu boxy z jedla či kelímky z take-away kávy? Ako by sme vedeli motivovať zamestnancov, aby si menej objednávali? Majú príliš krátku obednú pauzu a v blízkosti nie je žiadna normálna reštaurácia? Pomohlo by, keby sme im dali znovupoužiteľné kelímky na kávu napríklad ako vianočný darček?

.

Tiež je dobré pozrieť sa na spotrebu kancelárskych potrieb a papiera. Netlačíme občas úplne zbytočne? Čo tak zaviesť elektronické faktúry, dochádzku, dovolenkové lístky alebo dokonca kompletný elektronický archív? Môžeme dokumenty tlačiť obojstranne? Ako by sme mohli motivovať kolegov k efektivite? Nainštalovať počítadlo vytlačených dokumentov? Väčšina firiem tu má naozaj veľké rezervy. Pravdepodobne sa nám však nepodarí znížiť tlač až na nulu. Môžeme však ešte vymeniť klasický kancelársky papier za 100% recyklovaný. Pri jeho výrobe sa neminie žiadne nové drevo a minie sa o veľa menej vody a energie. A dnes sú už takmer nerozoznateľné od toho klasického bieleho.

Ďalšou oblasťou je upratovanie. Bolo by ideálne, používať pri ňom ekologické čistiace prostriedky, ktoré už pri výrobe zaťažujú životné prostredie o veľa menej. Navyše neznečisťujú zbytočne naše odpadové vody a ani náš životný priestor. Takéto prostriedky si môžeme zadovážiť aj čapované (stále znova a znova do tých istých fliaš) alebo dokonca vo vratných bandaskách, ak máme väčšiu spotrebu.

A aká je naša spotreba papierových utierok na toaletách? Toto väčšinu firiem naozaj prekvapí. Ale čo s tým? Ak nechceme prejsť na prateľné látkové verzie či elektrické sušiče, tak môžeme aspoň znížiť našu spotrebu. V priemere si totiž berieme až štyri utierky na jedno utretie rúk. Pritom bohate by stačili dve a často aj jedna. Skúste svojich zamestnancov motivovať krátkym sloganom na dávkovači: “Naozaj ti na utretie nestačia dve? Príroda sa ti poďakuje!”. A samozrejme nezabudnite nabudúce objednať utierky zo 100% recyklovaného papiera.  

No a ako to vyzerá so spotrebou vody a energie vo firme? Máme duálne splachovanie na toaletách? Využívame dostatočne denné svetlo alebo automaticky a zbytočne svietime? Máme dobre nastavené kúrenie a klimatizáciu? Vieme správne vetrať – krátko a intenzívne? Môžeme zatepliť našu budovu, aby mala lepšie termoizolačné vlastnosti? Napojiť sa na fotovoltaiku alebo nainštalovať systém šedej vody?

A hlavne nezabudnite neustále vzdelávať a motivovať svojich zamestnancov. Vysvetlite im, aké zmeny chcete zaviesť a prečo sú také dôležité. Verte mi, zmena bude o veľa ľahšia a rýchlejšia, keď budete od začiatku všetci na jednej lodi.

.

.


Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *